Przejdź do treści Wyszukiwarka

End of Hell

Prezentacja wyników badań dotyczących problemu zmian klimatycznych zagrażających Półwyspowi Helskiemu.

Badaczka Joanna Kuczora z UAM w Poznaniu poruszyła temat wpływu zmian klimatu na lokalną społeczność, problem greenwashingu i stosunek lokalnych władz do tych kwestii.

 Zmiana klimatu jest jednym z najważniejszych (jeśli nie najważniejszym) wyzwaniem, z jakimi przyszło się zmagać ludzkości. Zgodnie z doniesieniami PAN (komunikat 02/2021 interdyscyplinarnego Zespołu doradczego do spraw kryzysu klimatycznego przy prezesie PAN na temat zmiany klimatu i wzrostu poziomu morza, Warszawa 2021) czy raportami IPCC (np. IPCC Special Report on Ocean and Cryosphere in a Changing Climate (2019), AR6 Synthesis Report: Climate Change 2023) w ciągu najbliższych kilkudziesięciu lat będziemy mieć do czynienia z zatopieniem części nabrzeża, a nawet całych wysp czy delt rzek. Nie inaczej jest w przypadku Polski i polskiej linii brzegowej – w perspektywie kilkudziesięciu lat Półwysep Helski stanie się wyspą, podtopione będą tereny dzisiejszych Żuław, części Zatoki Gdańskiej, a jeśli zmiana klimatu będzie postępować, to w perspektywie 1000 lat linia brzegowa Polski będzie sięgać Płocka czy Zielonej Góry. Widmo utracenia Chałup, Kuźnicy, Jastarni czy Juraty jawi się dla już dziś żyjących ludzi, a jedynymi możliwymi środkami dostania się do miasta Hel będzie transport morski lub powietrzny. 

galeria

galeria

Poprzedni slajder Następny slajder

Jedno z pytań badawczych studentki UAM brzmiało – jakie działania podejmują lokalni mieszkańcy i włodarze by przeciwdziałać skutkom zmian klimatu? 

Odpowiedź jest dość jednoznaczna, ponieważ na Półwyspie Helskim nie mają miejsca inicjatywy bezpośrednio związane z przeciwdziałaniem skutkom zmian klimatu. Miasto Hel co roku organizuje jedną inicjatywę z zakresu ochrony środowiska, jednak są to działania związane np. z programem “Czyste Powietrze”. Do proekologicznych inicjatyw miasto zalicza również ocieplenie miejscowej szkoły.

Na Półwyspie badaczka dostrzegła problem z greenwashingiem, czyli akcjami lub też produktami promowanymi jako wpływające pozytywnie na klimat, środowisko, naturę, ale w rzeczywistości mającymi wpływ negatywny (Consumer market study on environmental claims for non-food products. APPENDIX 1. Selection criteria and stakeholder consultation, Justice and Consumers, wydanie z lipca 2014). 

Menu