Przejdź do treści Wyszukiwarka

Streamingowany koncert muzyki polsko-żydowskiej | Arto Piano Trio

27.07.2022
Miejsce: Akademia Klawiszowa, ul. Łąkowa 35/38 Gdańsk

Arto Piano Trio w składzie: Agata Misiak – fortepian, Monika Skruszewicz – skrzypce, Zofia Elwart – wiolonczela
w koncercie muzyki polsko-żydowskiej.


W programie

E. Bloch Three Nocturnes

A. Panufnik Piano Trio op. 1

Koncert był streamingowany na FB: @OddziałEtnografii


Motywem przewodnim koncertu było zagadnienie migracji, schronienia i dziedzictwa. 

I Koncert: Muzyka polska i żydowska: Bloch-Panufnik

W ramach pierwszego koncertu zabrzmiały dwa dzieła muzyki kameralnej – Trio fortepianowe Andrzeja Panufnika oraz Trzy Nokturny Ernesta Blocha. Oba utwory pochodzące z początków XX wieku, napisane zostały w odstępie zaledwie 10 lat. Obaj kompozytorzy zmierzyli się w swoim życiu z problemem migracji, co wywarło szalenie istotny wpływ na ich życie i twórczość. Andrzej Panufnik to polski kompozytor i dyrygent, który znużony niemożnością dostosowania się do kanonów socrealizmu wyjechał w roku 1954 na Zachód, aby tam móc w spokoju tworzyć i komponować. Jego trio fortepianowe to dzieło młodzieńcze, skomponowane w wieku zaledwie 19 lat (1934 r.). Jest to ponadto jedyna przedwojenna zachowana kompozycja, gdyż reszta spłonęła podczas Powstania Warszawskiego.

Mimo iż Trio fortepianowe Panufnik skomponował bardzo wcześnie, ma ono już jednak cechy charakterystyczne dla późniejszej twórczości takie jak przejrzysta, dopracowana w najmniejszych szczegółach budowa formalna, posiadająca głęboko emocjonalny wyraz i oryginalną treść. Choć widać zbieżność stylistyki tria z popularnym przed wojną nurtem neoklasycznym, to jednak bez wątpienia utwór ma indywidualny rys oraz bogatą ekspresję, co czyni go dziełem wyróżniającym się i wyjątkowym, a co za tym idzie- chętnie wykonywanym przez muzyków na całym świecie.

Ernest Bloch to amerykański kompozytor, pedagog i dyrygent żydowskiego pochodzenia, znany dzięki licznym kompozycjom związanym z kulturą żydowską.

Trzy Nokturny powstały w roku 1924., w czasie gdy Bloch wykładał na Cleveland Conservatory of Music. W przeciwieńtwie do utworu Panufnika cykl nie jest aż tak znany i często wykonywany. Każdy nokturn prezentuje odmienne założenia. Pierwszy posiada oryginalną melodykę opartą o egzotyczne skale, eteryczne współbrzmienia i wyraźnie nawiązuje do impresjonizmu.

Drugi to kołysanka, z elementami muzyki ludowej. Oba cechują się spokojną, niespieszną, niemal hipnotyzującą narracją.Trzeci nokturn obfituje w charakterystyczne synkopowane rytmy, posiada niespotykaną energię i werwę jednak ze spokojną częścią środkową, nawiązującą w sposób nieoczywisty do pierwszego Nokturnu i będącą zarazem swoistego rodzaju klamrą kompozycyjną.

Poprzedni slajder Następny slajder

Menu