Przejdź do treści Wyszukiwarka

Panta Rhei: koncert i instalacja dźwiękowa

2-6.11.2022 instalacja dźwiękowa
5.11.2022 koncert

Wyjątkowy projekt Panta Rhei, na który złożyła się instalacja dźwiękowa oraz koncert na parterze Oddziału Etnografii. Kompozycja oparta na ścieżkach rzek od ich źródeł aż do ujścia w Morzu Bałtyckim. Podczas koncertu artysta zinterpretował także akustyczne tłumaczenie danych klimatycznych – w szczególności średniej globalnej temperatury od początku pomiarów w latach 50. XIX wieku.

Autorem projektu jest niemiecki artysta audiowizualny i dźwiękowy i konstruktor autorskich instrumentów dźwiękowych Florian Tuercke.

Panta Rhei powstało specjalnie na potrzeby projektu „Schronienie – klimat, migracje, dziedzictwo” jako praca artystyczna site specific z elementami field recordingu i z wykorzystaniem autorskich instrumentów muzycznych skonstruowanych przez artystę.

O projekcie

Sentencja „panta rhei” („wszystko płynie” lub „wszystko jest w ruchu”) opisuje istotę nauk greckiego filozofa Heraklita: struktura rzeczywistości nie jest statyczna, lecz przejawia się w ciągłym procesie tworzenia i rozpadu. Obraz rzeki jako metafory życia jest powszechnie kojarzony z tą myślą.
Ponieważ rzeki nieustannie wpływają do Bałtyku, ludzie żyjący wzdłuż nich doświadczają ciągłego ruchu – od corocznych cykli przyrody, aż po wpływ globalnego ocieplenia i globalnych kryzysów. Świadomość, że świat – wokół nas i wewnątrz nas – jest w ciągłym poruszeniu, bez względu na to, jak bardzo pragniemy stabilności lub jak bardzo obawiamy się zmian, pozwala nam przystosować się do nowych okoliczności i zachęca nas do opanowania nowych wyzwań.
Rzeki
Do Morza Bałtyckiego wpada 69 rzek i niezliczone strumienie, łączące 9 państw nadbrzeżnych, a także trzy inne kraje, które nie mają bezpośredniego dostępu do Morza Bałtyckiego – Czechy (poprzez Odrę), Ukrainę (poprzez Wisłę) i Białoruś (poprzez Dźwinę i Niemen).
Wszystkie strumienie i rzeki – bez względu na to, z którego kierunku wpływają do Morza Bałtyckiego – mają wiele wspólnych cech. Wszystkie zaczynają od małego źródła, które jest zasilane przez wodę deszczową zbierającą się na łąkach lub wzgórzach. W drodze do Bałtyku zwiększają swoje rozmiary dzięki napływowi wody i łączeniu się z mniejszymi strumieniami.
Wszystkie one stanowią podstawę życia dla roślin, zwierząt i ludzi żyjących wzdłuż ich koryta. Na swojej drodze emitują i napotykają najróżniejsze dźwięki: od śpiewu ptaków, brzęczenia owadów, ryku wodospadów, po hałas przemysłowy, miejski i morski.

Program

1. instalacja dźwiękowa / instrument
2 – 5 listopada 10:00 – 17:00

Na parterze Oddziału Etnografii została umieszczona instalacja dźwiękowa H.E.A.R.T. Instalacja była dostępna dla zwiedzających w godzinach otwarcia muzeum.
H.E.A.R.T.
Sercem projektu jest H.E.A.R.T. (Harmonic Electro-Acoustic Resonance Transformer) – oparty na strunach instrument elektro-akustyczny. Zawiera dwa zestawy po 8 strun każdy, dwa drewniane pudła rezonansowe oraz cztery dynamiczne elektromagnesy, które wzbudzają struny.
dźwięk / kompozycja
Na potrzeby projektu Panta Rhei zostanie opracowana kompozycja, która będzie odtwarzana przez elektromagnesy instalacji dźwiękowej H.E.A.R.T., co spowoduje pobudzenie strun i powstanie harmonicznie jednolitej przestrzeni dźwiękowej.
Kompozycja została oparta na akustycznej ścieżce rzek, uwzględniającej wszystkie
dźwięki, które wywołują i napotykają na swojej drodze, aż po dźwięki Morza Bałtyckiego, ze wszystkimi jego mieszkańcami, zmieniającymi się warunkami pogodowymi i klimatycznymi oraz interakcjami międzyludzkimi, które Morze Bałtyckie musi tolerować. Od delikatnych kropel po ciężkie sztormy, od śpiewu ptaków po szum statków.

Instalacja w Muzeum

H.E.A.R.T. został umieszczony w ekspozycji na parterze Oddziału Etnografii Muzeum Narodowego w Gdańsku. Ta część wystawy muzealnej prezentuje i edukuje na temat interakcji człowieka z wodami rzek, jezior i Bałtyku, a w szczególności skupia się na historii różnych technik połowowych. Widzimy różne sieci, sieci, pułapki, kosze, włócznie, czółno i inne przedmioty związane z osadnictwem nad Morzem Bałtyckim.

Ta sceneria stanowi doskonały kontekst dla instalacji Panta Rhei. Otaczające muzeum i instalacja dźwiękowa wzajemnie się wzmacniają, dostarczając dodatkowych warstw informacji i skojarzeń zarówno dla zwiedzających wystawę, jak i dla odbiorców instalacji dźwiękowej. Swoim wyglądem przypominającym boję H.E.A.R.T. łączy się również wizualnie z otaczającą go ekspozycją muzeum.

2. koncert-performance

Interakcja na żywo z dźwiękiem H.E.A.R.T.
5 listopada, sobota, g. 19:00

Podstawową warstwą dźwiękową dla koncertu była kompozycja Panta Rhei grana na H.E.A.R.T.

Została poszerzona o intro i outro oparte na akustycznym tłumaczeniu danych klimatycznych – w szczególności średniej globalnej temperatury od początku pomiarów w latach 50. XIX wieku.

W interakcję na żywo z kompozycją włączy się instrument Longboardharp – nowy typ akustycznego instrumentu strunowego, zaprojektowany, zbudowany i grany przez samego artystę, o ogromnej różnorodności brzmień. Dźwięki i melodie grane na Longboardharp były muzyczną interpretacją wyjściowej kompozycji, pełniąc rolę interpretatora, komentatora i muzycznego narratora. Występ na żywo trwał około 50 minut.

Florian Tuercke

artysta audiowizualny i dźwiękowy, konstruktor autorskich instrumentów muzycznych i instalacji. Pracuje głównie pomiędzy biegunami przestrzeni, dźwięku i kontekstu. Opracowuje obiekty, instrumenty i instalacje, w których istotną rolę odgrywa bezpośredniość doświadczeń akustycznych. Struny muzyczne są centralnym elementem w pracy Tuercke. Zarówno jako medium akustyczne, jak i artystyczne.
Florian Tuercke uczestniczy na arenie międzynarodowej w wystawach, festiwalach i rezydencjach artystycznych. Mieszka i pracuje w Norymberdze DE i Gdańsku PL.

Galeria

Galeria

Poprzedni slajder Następny slajder

Menu