O projekcie
Sentencja „panta rhei” („wszystko płynie” lub „wszystko jest w ruchu”) opisuje istotę nauk greckiego filozofa Heraklita: struktura rzeczywistości nie jest statyczna, lecz przejawia się w ciągłym procesie tworzenia i rozpadu. Obraz rzeki jako metafory życia jest powszechnie kojarzony z tą myślą.
Ponieważ rzeki nieustannie wpływają do Bałtyku, ludzie żyjący wzdłuż nich doświadczają ciągłego ruchu – od corocznych cykli przyrody, aż po wpływ globalnego ocieplenia i globalnych kryzysów. Świadomość, że świat – wokół nas i wewnątrz nas – jest w ciągłym poruszeniu, bez względu na to, jak bardzo pragniemy stabilności lub jak bardzo obawiamy się zmian, pozwala nam przystosować się do nowych okoliczności i zachęca nas do opanowania nowych wyzwań.
Rzeki
Do Morza Bałtyckiego wpada 69 rzek i niezliczone strumienie, łączące 9 państw nadbrzeżnych, a także trzy inne kraje, które nie mają bezpośredniego dostępu do Morza Bałtyckiego – Czechy (poprzez Odrę), Ukrainę (poprzez Wisłę) i Białoruś (poprzez Dźwinę i Niemen).
Wszystkie strumienie i rzeki – bez względu na to, z którego kierunku wpływają do Morza Bałtyckiego – mają wiele wspólnych cech. Wszystkie zaczynają od małego źródła, które jest zasilane przez wodę deszczową zbierającą się na łąkach lub wzgórzach. W drodze do Bałtyku zwiększają swoje rozmiary dzięki napływowi wody i łączeniu się z mniejszymi strumieniami.
Wszystkie one stanowią podstawę życia dla roślin, zwierząt i ludzi żyjących wzdłuż ich koryta. Na swojej drodze emitują i napotykają najróżniejsze dźwięki: od śpiewu ptaków, brzęczenia owadów, ryku wodospadów, po hałas przemysłowy, miejski i morski.Uświadomienie uczniom, jak ważna jest wymiana kulturowa i czerpanie z zasobów i doświadczeń innych, zarówno w szkole, jak i później w pracy zawodowej. Warsztaty mają także dać uczestnikom narzędzia do komunikowania się i współistnienia w wielokulturowym otoczeniu, ale także możliwość poznania zasad pracy nad filmem poklatkowym od etapu powstania scenariusza, poprzez jego realizację, aż po montaż.