Performans PARTYTURA DLA WSZECHOGARNIAJĄCEJ FALI | SCORE FOR ALL-ENCOMPASSING WAVE został zaprezentowany 23 i 24 września 2023 w Oddziale Etnografii MNG.
“Partytura dla wszechogarniającej fali | Score for all-encompassing wave” to praca choreograficzna oparta na choreografii ciała, przestrzeni i dźwięku.
To działanie autorskie rzealizowane specjalnie na potrzeby projektu „Schronienie – klimat, migracje, dziedzictwo” OE MNG.
Performans był propozycją stworzenia przestrzeni kontemplacji, bezpiecznej jamy – schronienia, które zaprasza do oswojenia się ze swoim smutkiem i doświadczaniem czasu w celu ukojenia, wzmocnienia oraz uhonorowania złożoności, różnorodności, wyjątkowości i piękna życia.
To również refleksja na temat tego, co jesteśmy w stanie porzucić i co pragniemy ocalić, a także zaproszenie do ponownego zauroczenia się światem, odnalezienia mocy płynącej z poczucia przynależności do powiązanych ze sobą sieci życia.
Katastrofa klimatyczna przypomina nam o naszej skończoności. Wszystko, co żyje, łączy nierozerwalna pierwotna więź i sieć wzajemnych oddziaływań. To, co dzieje się ze środowiskiem naturalnym, w rzeczywistości przytrafia się nam.
Inspiracją do stworzenia pracy jest refleksja nad nieuchronnością zbliżającej się zagłady klimatycznej i spojrzenie na nią z perspektywy osobistego przeżycia. Czerpiąc z własnego doświadczenia przeżywania straty po matce artystka odnajduje odniesienia i podobieństwa do utraty matki w szerszym znaczeniu – matki ziemi, świata ożywionego, natury.
Ośmiela się do spotkania z falą smutku i wejścia z nią w intymny taniec relacji. Spotyka się z tym, co obezwładniające, nieuchronne i niemożliwe do wyobrażenia, pozwalając sobie na wiarę w transformacyjny wymiar tego doświadczenia. Żałoba nie sprawia bowiem, że ból znika, ale pozwala wzrastać wokół niej i rozwijać zrozumienie i wrażliwość.
Wraz z performerką Daną Chmielewską, w przestrzeni obecny był obiekt stworzony przez Maję Zaleską i dźwięk skomponowany przez Miłosza Kędrę.
Całością opiekowała się Karolina Wycisk (Performat Production) w roli kreatywnej producentki i koordynatorki.
- Dana Chmielewska – artystka choreografka, tancerka i performerka. Ceni niestrudzoną pracę nad sobą i ćwiczenie własnej wrażliwości. Wierzy w transformujący i polityczny wymiar pracy z ciałem. Towarzyszy przy nauce ruchu i improwizacji, uczy jogi, praktykuje ilustrację.
Współpracuje z artystkami i artystami w Polsce i za granicą. Tworzy performansy i choreografie, konsultuje ruch sceniczny, pracuje ze społecznościami. Współtworzy kolektyw Przestrzeń Wspólna – niezależną grupę badającą i praktykującą rozmowy o choreografii. Od 2018 roku współpracuje z kolektywem Holobiont tworzącym choreografię dla dzieci i rodzin. W 2023 r. rozpoczęła i wraz z Natalią Murawską realizuje Ciała Tańczące – oddolną inicjatywę, której głównym celem jest tworzenie możliwości regularnej praktyki, wzmacnianie oraz integracja środowiska taneczno-artystycznego w Trójmieście. Rozwija własną praktykę badawczą i choreograficzną.
- Miłosz Kędra – kompozycje Kędry eksplorują dźwięk syntetyczny, instrumenty elektroakustyczne i akustyczne, poszukując różnych barw, strojów i faktur. Jego głównym obszarem pracy i centralnym elementem jego najnowszego albumu For Aeons (2021) są organy piszczałkowe. W tej produkcji poprzez minimalistyczną tematykę przenosi dźwięki instrumentu poza kościół, przetwarzając syntetycznie jego barwę. Obecnie jest w trakcie studiów licencjackich na kierunku Kompozycja Elektroakustyczna na Akademii Muzycznej w Poznaniu. Jego utwory wykorzystano w różnorodnych filmach krótkometrażowych i performansach.
- Maja Zaleska – absolwentka Gdańskiej Akademii Sztuk Pięknych na Wydziale Malarstwa. Jako scenografka zadebiutowała w pełnometrażowym kinowym filmie HEL w 2011 roku. Aktualnie zajmuje się scenografią filmową, reklamową, a także teatralną; współpracuje również z prywatnymi wytwórniami filmów reklamowych. Pracowała przy wielu studenckich produkcjach dla trzech szkół filmowych w Polsce, a każdy z filmów był nagradzany na festiwalach młodego kina na świecie. Współpracuje na stałe z ekipą scenograficzną oferującą kompleksowe usługi budowy dekoracji i ich transportu.
- Karolina Wycisk – niezależna producentka kreatywna, menadżerka artystyczna. Koordynatorka projektów na skalę krajową i międzynarodową. Współpracowała m.in. z Art Stations Foundation by Grażyna Kulczyk (Grand re Union, 2020), Instytutem Teatralnym (2020), Narodowym Instytutem Muzyki i Tańca (Polska Platforma Tańca, 2017–2019). Stypendystka MKiDN (2015, 2020). Szefowa Fundacji Performat (od 2021 roku producenta programu Roztańczone Rodziny), prowadzi performat production – in movement management, współpracując z niezależnymi choreografkami. Producentka kolektywu Holobiont, a do 2022 roku tour managerka Renaty Piotrowskiej-Auffret. Współpracuje z fundacją polka dot w projekcie Nature of Us. Jedna z inicjatorek oddolnego stowarzyszenia producentek_ów sztuk performatywnych w Polsce. Od 2023 roku współpracuje z Instytutem Kultury Miejskiej w Gdańsku przy programie Przestrzenie Sztuki Taniec NIMiT-u.